KUN INTERNETYHTEYS EI TOIMI

Yleisin syy internetyhteyden katkeamiselle on asiakkaan päätelaitteen tai sen jatkeena olevan muun verkkolaitteen (esim. langaton tukiasema) jumiutuminen. Jumiutumisen aiheuttaa yleensä sähköverkon piikki. Sähköpiikki jumiuttaa laitteen siten, että se näyttää olevan normaalisti päällä, mutta tosiasiassa laite ei tee mitään tai toimii vain osittain.

Samaan tapaan jumiutuvat esimerkiksi digi-tv laitteet ja monet muut kodin vähänkin enemmän "älyä" sisältävät elektroniikkalaitteet. Sähköpiikkejä aiheuttavat pienet oikosulut linjoissa, ukkonen ja huoltotyöt sähkönjakelussa.

Ennenkuin ilmoitat yhteysviasta meille, kokeile seuraavaa:

  • irroita kotipäätelaite sähköverkosta noin minuutiksi ja kytke se takaisin sähköihin
  • odota noin minuutti ennenkuin yrität tietokoneella internettiin, sillä jotkin päätelaitemallit lataavat asetuksia verkosta ensimmäisen minuutin aikana eikä internetyhteys silloin vielä toimi
  • mikäli internetyhteys ei vielä aukea, kokeile käynnistää tietokone uudelleen
  • jos kotipäätelaitteen jatkeena on esimerkiksi langaton reititin tai, ota myös siitä virrat hetkeksi ja kytke takaisin

Periaate siis on, että laitteiden virroista irroittamisen jälkeen virrat kytketään takaisin kotipäätelaitteesta alkaen ja viimeisenä käynnistetään uudelleen nettiä käyttävä laite. Jos internetyhteys ei tunnut toimivan ja käytössäsi on jokin muu verkkolaite päätelaitteen jatkeena, kuten esimerkiksi langaton tukiasema, niin kokeile liittää tietokone suoraan kuitupäätelaitteeseen jolloin pois suljetaan se mahdollisuus että vika onkin lantattomassa reitittimessä eikä päätelaitteessa (itse internetyhteydessä).

Mikäli kuitupäätelaitteen WAN-merkkivalo ei pala, on kuituyhteydessä silloin jokin todellinen vika. Tarkista ensimmäisenä että kuitukaapeli on kiinnitetty päätelaitteeseen sekä kuidun sisääntulorasian liittimeen. WAN-merkkivalo palaa silloin kun päätelaitteelta on yhteys keskukseen. Huomioi kuitenkin se että kun kytket päätelaitteen sähköihin, saattaa kestää hetkisen ennenkuin WAN-merkkivalo syttyy.

Mikäli internetyhteys ei toimi yllä mainituista toimenpiteistä huolimatta, soita KaseNetin asiakaspalveluun pikimmiten ja ilmoita viasta. Älä jää odottamaan tunneiksi tai päiviksi että vika korjaantuu itsekseen.

Lestijärven kunta / KaseNet
Lestintie 39
FI-69440 LESTIJÄRVI
FINLAND
Puh. (06) 888 7111
info@kasenet.fi
2017 © KaseNet